Licznik odwiedzin

Supermemo

Basen Aquarius Lesko

Warsztaty przyrodnicze w Bieszczadzkim Parku Narodowym

W dniach 29-30 maja grupa uczniów biorących udział w kolejnej już edycji programu „Zachowamy piękno i walory przyrodnicze Bieszczadów”, miała okazję zapoznać się bliżej z przyrodą Bieszczadzkiego Parku Narodowego.

Pierwszego dnia wybraliśmy się z terenowej stacji badawczej w Wołosatem na Tarnicę. Wędrując ścieżką przyrodniczą, obserwowaliśmy piętrowy układ roślinności, wtórną sukcesję lasu na niektórych obszarach, procesy glebowe, flisz karpacki i formy życia w powalonym pniu drzewa. Nasłuchiwaliśmy też charakterystycznego odgłosu derkacza. Dowiedzieliśmy się, co to są krzywulce bukowe, jak powstały grechoty na połoninach, i co w Bieszczadach zastępuje kosodrzewinę. Na koniec mogliśmy podziwiać widoki z najwyższego polskiego szczytu Bieszczadów  Tarnicy (1346 m n.p.m.).

Następnego dnia obserwowaliśmy organizmy wodne żyjące w zmiennych warunkach potoku górskiego i w oczku wodnym. Rozpoznawaliśmy też rośliny korzystając z klucza do oznaczania roślin.

Odwiedzając cerkwisko i cmentarz, poznaliśmy także historię dawnej bojkowskiej wsi Wołosate oraz wygląd, zwyczaje i sposób gospodarowania dawnych mieszkańców tych terenów.